Workflow

Metodologia treningu kalistenicznego

Mateusz Kosmaczewski335 views
Metodologia treningu kalistenicznego

Metodologia zawsze będzie kluczem do opracowania treningu. Bardzo często jest tak, że zadajemy dużo pytań. Trenując sporty siłowe zazwyczaj się przewijają się dwa kluczowe określenia: masa mięśniowa oraz siła. Temat rzeka i ile ludzi tyle opinii. W kontekście treningu kalistenicznego przejawia się cały czas jedno pytanie: czy można mieć dobrą masę mięśniową i siłę. Odpowiedź jest twierdząca, a punktem wyjścia jest odpowiednia metodologia.

Jedno jest pewne, możesz uzyskać fantastyczną sylwetkę, a tym samym zbudować solidną masę mięśniową trenując z masą własnego ciała. Miej jednak na uwadze jeden ważny aspekt – nie dorównasz kulturyście, ale możesz mieć ciało jak atleta. Pozostaje jeszcze jedna kwestia, siła. Wiele osób trenujących kalistenikę wykonuje fenomenalne rzeczy, flagę, wagę przodem i tyłem czy stanie na jednej ręce, co pokazuje jak ogromną siłę mają. Jednak te osoby są „chude”.  Stąd jest przekonanie, że z powodu małej masy mięśniowej mogą w łatwy sposób takie rzeczy robić.

Pojawia się dysonans i pytanie, co zrobić (czy jest możliwe) mieć i to i to.

Metodologia treningowa

Wyobraź sobie dwa punkty. Oddalone są od siebie o setki kilometrów, jeżeli nie tysiące. Jeden punkt to trening układu nerwowego (TUN), a drugi układu mięśniowego (TUM).

Różnice między treningami

# 1 Adaptacja

W TUN komórki wydajniej komunikują się wzajemnie, natomiast TUM o sprawia, że komórki mięśniowe „pęcznieją” i stają się większe.

#2 Metoda

TUN polega na takim doborze ćwiczenia – które jest dla Ciebie wyzwaniem, wykonujesz je idealnie, tyle razy ile jesteś w stanie, natomiast w TUM wykonujesz trudne ćwiczenie tak długo, aż mięśnie zostaną wypompowane (do odcięcia).

#3 Wysiłek

W TUN masz być świeży, bez zmęczenia skupiasz się na technice, w TUM wyczerpujesz mięśnie i zmuszasz je do adaptacji.

#4 Liczba powtórzeń

W TUN wykonujesz małą liczbę powtórzeń 1-5, w TUM wyczerpujesz energię z mięśni, czyli potrzeba wykonać tych powtórzeń więcej 6-20.

#5 Liczba serii

W TUN wykonujesz dużą liczbę serii, natomiast w TUM małą.

#6 Częstotliwość

W TUN możesz ćwiczyć parę razy dziennie, ponieważ jesteś świeży, natomiast w TUM musisz odpoczywać, aby zregenerować mięśnie.

#7 Psychika

TUN wyrabiasz sobie umiejętność i nad nią pracujesz, w TUM ciśniesz na maksa.

Różne cele

Jeżeli chcesz wykonywać ewolucje i myślisz o figurach gimnastycznych to na pewno powinieneś skupić się na metodologii TUN. Dlaczego? Ponieważ sprawia on, że system nerwowy znacznie wydajniej wykorzystuje mięśnie do pracy. Dodatkowo poprawia koordynację, równowagę oraz orientacje w przestrzeni. Więc masa mięśniowa jest zbędna, bo utrudnia wykonywanie różnych ewolucji.

Natomiast, jeżeli zależy Tobie na wzroście masy mięśniowej skup się na metodologii TUM. Możesz i w zasadzie powinieneś przyjąć zasadę treningową tak jak robią to kulturyści, oni wiedzą doskonale jak trenować układ mięśniowy.

Zjeść ciasto i mieć ciastko

Czy się da? Czy jest to możliwe? Do pewnego momentu tak, jednak musisz mieć na uwadze jedną rzecz, nie osiągniesz dobrych (tutaj ty decydujesz, co to słowo oznacza dla Ciebie) wyników, jeżeli będziesz mieszać. Jeżeli to zrobisz będzie „średnio”, bo trudno być mistrzem robiąc flagę i mieś duże mięśnie.

Zawsze zadawaj sobie pytanie:, czego chcę? Co jest moim priorytetem? Po prostu zdefiniuj swój cel. Gdy to zrobisz wtedy możesz dobrać odpowiednią metodologię.

Kto wie może będziesz mieć ciastko i zjesz ciastko – Twój cel da Tobie odpowiedź.

 

Art. dotyczący siły: „3 zasady spektakularnej siły

Art. odnośnie siłowni: „Kalistenika czy siłownia

Art. dotyczący kalisteniki: „Piękno i siła…

 

Mateusz Kosmaczewski
Jestem trenerem, szkoleniowcem, motywatorem, mówcą. Mówią, że jestem psychologiem, że dobrze znam się na relacjach międzyludzkich, że jestem mentorem i autorytetem. Ekspertem w tym co robię. Ciągle młody, zawsze dziecko, radosny i pogodny, przepełniony pasją, ale też cyniczny i ironiczny. Introwertyk.