Sport

Trening (bez)tlenowy

Mateusz Kosmaczewski817 views
Trening (bez)tlenowy

Podobno najlepszy sposób z pozbycie się zbędnego tłuszczu, bardzo lubiany przez panie ze względu na terminologię – trening aerobowy (tlenowy). Najczęściej wykorzystywany, bo można szybko zrzucić zbędne kilogramy.Gdy ćwiczysz tlenowo krew dostarcza do mięśni tyle tlenu, aby wystarczało do produkcji energii. Dzięki temu, że mięśnie otrzymują odpowiednie ilości tlenu, mogą one pozyskiwać energię ze spalania związków takich jak tłuszcze czy białka.

Trening bez tlenowy

Przeciwieństwem treningu tlenowego jest trening bez tlenowy zwany anaerobowy. Gdy ćwiczysz w ten sposób, mięśnie są zmuszane do wysokiej intensywności oraz wysokiego tempa pracy w krótkim przedziale czasowym. Tak intensywny trening sprawia, że krew nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości tlenu do mięśni, aby zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne. W mięśniach odbywa się spalanie tlenu. Organizm przez to nie spala tłuszczy czy białka lecz cukry, ponieważ nie jest w stanie wykorzystać tłuszczy w procesie spalania beztlenowego.

Wiesz już teraz jak wyglądają oba rodzaje treningu i skąd pobierana jest energia. Teraz dowiesz się jak najlepiej wykorzystać obie metody treningowe.

Wykorzystanie

W treningu tlenowym, mięśnie są mało obciążone, lecz czas treningu jest znacznie wydłużony, krew musi być w stanie dostarczyć odpowiednią ilość tlenu. Angażowane są duże partie mięśniowe w naszym ciele, mięśnie natomiast pracują z taką intensywnością by przyspieszyć ukrwienie oraz metabolizm. Tętno mieści się w przedziale 55-75% Twojego tętna maksymalnego.

Pewnie zastanawiasz się co masz zrobić by efektywnie zrzucić zbędne kilogramy – trenuj w dolnej granicy tętna maksymalnego przez długie okresy czasu 40-90 min.

Spalanie w obu modelach treningu

Najpierw spalamy glikogen (mięśniowy, wątrobowy), ten związek chemiczny magazynuje nadmiar cukrów we krwi, gdy trenujesz intensywnie z niego jest pozyskiwana energia. Glikogenu wystarcza na ok 30 min treningu aerobowego, po tym czasie energia jest pozyskiwana z innych źródeł.

Jeżeli trenujesz dłużej spalane zostają tłuszcze, gdy skończy się glikogen energia jest pozyskiwana z tłuszczy i tylko przy treningu tlenowym. By zacząć spalać tłuszcz, trening musi trwać znacznie dłużej, co najmniej 40min.

Trening anaerobowy(beztlenowy) charakteryzuje się tym, że mocno obciąża mięśnie, budując ich siłę, wykonujesz go przez krótki czas. Korzyścią w stosowaniu tego treningu będzie również zwiększenie odporności na ból mięśniowy oraz zwiększenie wydolności tlenowej. Tętno jest bardzo wysokie, obejmuje przedział 80-90% Twojego tętna maksymalnego. Jeżeli natomiast, będziesz stosował ten trening w dłuższym okresie czasu to skutkiem ubocznym będzie wytworzenie się kwasu mlekowego.

Mateusz Kosmaczewski
Jestem trenerem, szkoleniowcem, motywatorem, mówcą. Mówią, że jestem psychologiem, że dobrze znam się na relacjach międzyludzkich, że jestem mentorem i autorytetem. Ekspertem w tym co robię. Ciągle młody, zawsze dziecko, radosny i pogodny, przepełniony pasją, ale też cyniczny i ironiczny. Introwertyk.