Sport

Wydolność Kenijczyka

Mateusz Kosmaczewski1621 views
Wydolność Kenijczyka

Wydolność co ona tak naprawdę oznacza? Wchodzisz po schodach, na czole pojawiają się krople potu, łapiesz łapczywie powietrze a serce wali jak oszalałe, znasz doskonale ten stan prawda? Dostałeś wyraźny sygnał, że z twoją kondycją jest krucho. Biegasz, trenujesz dyscypliny sportu, które są oparte na wytrzymałości i chcesz poprawić swoją wydolność by wznieść się na lepszy poziom? Świetnie! Pomogę tobie wznieść się na wyższy poziom swojej wydolności.

3 elementy

Jeżeli zastanawiasz się co jest takiego istotnego w poprawieniu kondycji to już Tobie mówię – trening wydolnościowy. Na lepsza kondycję ciała składają się z trzech zasadnicze elementy:

  1. Zwiększenie wydolności serca.
  2. Podniesienie progu tlenowego.
  3. Zwiększenie pojemności płuc.

Wydolność Kenijczyka

Wykonując trening kondycyjny, robisz wszystko by intensywność ćwiczeń oraz tempo było na wysokim poziomie, tak by serce pracowało na podniesionych obrotach – ok 140 uderzeń na minutę. Konkretną wartość jest uwarunkowana wiekiem, płcią oraz stopnia wytrenowania. Jeżeli masz dobrą kondycję, to Twoje serce jest spokojniejsze w trakcie wykonywania wysiłku. Jeżeli męczysz się wchodząc p[o schodach, to słabo z Twoją kondycją. Wartość pompowanej krwi u osób, które mają bardzo dobrze zbudowaną kondycję  wynosi 1:3 – w trakcie jednego uderzenia u osoby z wysoką wytrzymałością serce pompuje tyle krwi co u osoby, która ma słabą kondycję w ciągu trzech uderzeń. Różnica jest ogromna!

Nieodzownym elementem, który jest miernikiem Twojej wytrzymałości jest pułap tlenowy tzw. VO2max. Pułap tlenowy określa maksymalną ilość pochłaniania tlenu przez płuca. Szczyt maksymalnego pułapu tlenowego przypada na wiek 18-20 (100%) a potem stopniowi się obniża. Jednak dzięki regularnym ćwiczeniom i pracy nad kondycją możesz podnieść wyniki swojego pułapu tlenowego – w wieku 70 lat wartość VO2max spada do ok. 50%.

Od czego zależy dobra kondycja?

Na dobrą kondycję składają się 3 rzeczy:

  1. Mocne serce.
  2. Pojemne i wydolne płuca.
  3. Wytrzymałe mięśnie.

Wyobraź sobie, że Twoje mięśnie są jak zbroja, która dobrze chroni przed urazami, pojemne płuca są jak sprężarka, która szybko dostarcza powietrze w dużych ilościach, a serce jest jak silnika sportowego auta, które nadaje moc Twojemu ciału. Wszystko tworzy fantastyczny system, który pracuje w harmonii chroniąc maksymalnie Twoje ciało i dbając by było jak najzdrowsze.

Najlepszą metodą, którą sam stosowałem do budowania mistrzowskiej kondycji jest bieganie. Stosowałem interwały oraz zakresy. Ten model biegowy sprawia, że trening wytrzymałościowy jest bardzo intensywny i daje szybkie efekty.

Teraz masz trochę wiedzy i wiesz co dokładnie powinieneś wykonać, by poprawić swoją kondycję.

Mateusz Kosmaczewski
Jestem trenerem, szkoleniowcem, motywatorem, mówcą. Mówią, że jestem psychologiem, że dobrze znam się na relacjach międzyludzkich, że jestem mentorem i autorytetem. Ekspertem w tym co robię. Ciągle młody, zawsze dziecko, radosny i pogodny, przepełniony pasją, ale też cyniczny i ironiczny. Introwertyk.